Współcześnie możemy stwierdzić wiele zmian mających miejsce w przemyśle, który to staje się coraz bardziej nowoczesny i zautomatyzowany. Ogrom zmian nawiązuje do transformacji cyfrowej oraz rozkwitu gospodarki aktualnego świata, w którym postępująca konsumpcja, warunki poruszające różnorodność czy jakość produktów wymuszają coraz to bardziej innowacyjnych planów działania. Rezultatem tegoż działania jest rosnący poziom wynagrodzeń pracowników, co jest dla przedsiębiorstw nową przeszkodą. Wykorzystując różne czynniki, możemy dostrzec, iż z biegiem czasu jeszcze ciężej wyszukać słuszne metody, które naszych klientów zadowalają.
Główny cel rozrostu i metamorfoz w przemyśle stanowi szeroko znana automatyzacja a także informatyzacja, jakich wprowadzania jesteśmy świadkami od niedawna. Multum organizacji postrzega informatyzację za cel oraz widzą innowacyjny przemysł jako możliwość rozwoju. Jednakże zaskakująco wiele firm nie tworzy swojej strategii metamorfozy. Mieliśmy możliwość obserwować to w pierwszej fazie pandemii, która wpłynęła na europejskie przedsiębiorstwa, zmusiła je do zainicjowania cyfryzacji, jak również paraliżowała poczynania pewnych firm – znaczna część została zmuszona do przejścia na zdalne funkcjonowanie, natomiast drugie do pełnego zamknięcia. Dostosowanie się do nieznanej i trudnej na rynku sytuacji zmusiło do natychmiastowego działania a także niekonwencjonalnych metod, jednakże nie wszystkie organizacje sobie poradziły.
Przemysł 4.0 jest następstwem rozkwitu współczesnych technologii, natomiast główną wartość w nim ma analiza big data oraz AI – sztuczna inteligencja. Do badania wykorzystuje się dane gromadzone podczas funkcjonowania organizacji. Jest to zdecydowanie ułatwione, gdy wszystkie mechanizmy przebiegające w przedsiębiorstwie są pod inspekcją systemów informatycznych. Pozwalają one na monitoring zebranej wiedzy i dzięki temu możemy dojść do wielu wniosków, wynikających z postępowania instytucji i formowania strategii rozwoju w celu optymalizacji przedsięwzięć.
Poprawnie zrealizowana analiza informacji jest podstawowym czynnikiem zmierzającym do innowacji funkcjonowania przetwórni. Podejmowanie odpowiednich decyzji na podstawie uzyskanych danych, pomoże w racjonalizacji ciągu wytwórczego, mechanizmu przechowywania jak również łańcucha spedycji przy równoległym zredukowaniu wydatków.
Ograniczeniem dla transformacji cyfrowej fabryk jest deficyt pracowników o należytych kompetencjach. Więc wykwalifikowani pracownicy razem z nowoczesnymi technologiami są pewnym spośród szczególnych elementów mających wpływ na rozrost, jak również modernizację firmy. Niedobór dostatecznej znajomości nowych technologii, a także kwalifikacji pracobiorców łączy się z niezadowalającym użytkowaniem potencjału posiadanych maszyn, a dlatego niezwykle ważne jest umożliwienie pewnych szkoleń, potrzebnych do sfinalizowania transformacji cyfrowej. Kolejnymi utrudnieniami na jakie należałoby zwrócić uwagę są niemałe koszty wprowadzenia, jak również zaimplementowania nowoczesnych procedur oraz deficyt odpowiedniego zaplecza technicznego.
Informatyzacja narzuca zmiany innowacji w strukturze organizacyjnej firmy. Trzeba ją na bieżąco adaptować do nieprzerwanie ewoluującego rynku. Przystosowanie struktury umożliwia znacznie skuteczniejsze reagowanie na nowości. Ma to kluczowe znaczenie wówczas, gdy planujemy być niezwykle atrakcyjni dla klientów wśród konkurencyjnych przedsiębiorstw. Warto przyjrzeć się rozwiązaniu oferowanym przez Smart4Up – a mianowicie oprogramowanie OnePower.
Inteligentne fabryki wprowadzają automatyzację, dlatego że w nich zinformatyzowane mechanizmy ułatwiają opracować najlepsze ciągi produkcyjne i magazynowe. Smart factories są zaopatrzone w inteligentne sensory oraz zintegrowane oprogramowanie w celu zbierania, a także interpretacji danych, co wspiera w dokonywaniu wyborów.
Progres zautomatyzowanych fabryk jest dużą możliwością dla producentów decydujących się na wejście w innowacyjny przemysł. Ułatwia on pozyskiwanie mnóstwa informacji, analiz, a także interpretacji, które polepszają efektywność zakładu produkcyjnego, jak i pomagają rozwijać rywalizację na rynku. Nowe ciągi spedycji zapewniają czytelność zasobów fabrycznych w czasie rzeczywistym. Zaś obserwacje dużej sumy danych oferują wgląd do urządzeń pomocnych w wykonywaniu konserwacji, w celu skrócenia przestojów mechanizmów. Dodatkowo zautomatyzowane działania zapewniające integrację z konsumentami usprawniają nadzorowanie fabryką. Techniki typu: konfiguratory materiałów lub nowoczesne platformy (CRM, B2B, B2C) ułatwiają swobodną transakcję, a także zaangażowanie w działalność reklamową.
Obsługa narzędzi Internet of Things w wysoko rozwiniętych technologicznie zakładach przemysłowych zapewnia wyższą produktywność i lepszą jakość. Konwersja działań manualnych na obserwacje bazujące na AI obniża błędy fabryczne jak również pozwala zmniejszyć potrzebny czas i wkład pieniężny. Ludzie zobowiązani do kontroli jakości po skonfigurowaniu i połączeniu telefonu z chmurą są w stanie pilnować procesów fabrycznych z dowolnego położenia. Użycie wzorów uczenia przemysłowego sprawia, iż wytwórcy są w stanie szybko zauważyć błędy produkcyjne, jak również zmniejszyć koszty renowacji.
W jaki sposób powinna przebiegać transformacja cyfrowa w korporacjach? Pierwszorzędnie należałoby przemyśleć strategię biznesową, aby metamorfoza organizacji była przeprowadzona skutecznie, natomiast szefostwo jak i osoby zatrudnione mieli świadomość, jaki jest cel ich działań. Należałoby dodatkowo przemyśleć uruchomienie modeli próbnych, wprawdzie nie każdy zakończy się z pozytywnym efektem, jednak wszystkie pozwolą pozyskać praktyczne doświadczenie. Chcąc wprowadzić nowy model biznesowy nieuniknione jest szczegółowe wskazanie wymogów, zasobów, barier i istotnych czynników przemiany. Ponadto, żeby kompleksowo skorzystać z oferty, którą zapewnia transformacja cyfrowa, należałoby się nauczyć funkcjonalnej interpretacji gromadzonych informacji. Powinno się też zwrócić uwagę na dobrą współpracę w firmie, która jest podstawą nowej struktury w organizacji. Także szalenie ważne jest zbudowanie ekosystemu, jak również wypracowanie złożonych podejść tyczących się usług i produktów dla konsumentów.